Steg 1 – Skapa en kundpersona (en persona är en personifiering av din typiske kund, med de egenskaper och mål som utmärker denna): Fokusera på en eller två kundtyp(er) och gör research om deras beteende, förväntningar och preferenser.
Steg 2 – Gör din efterforskning: Använd statistik från kundnöjdhetsundersökningar, intervjuer och annan data från analysverktyg för att få en bättre förståelse för kundens upplevelse.
Steg 3 – Sätt ihop drömteamet: Se till att ditt team har en god förståelse för vem din målpersona är och att du har representanter från alla relevanta avdelningar.
Steg 4 – Förbered workshopmaterial: Förbered pennor, klisterlappar, whiteboard och annat material som du behöver för att skapa och illustrera en kundresa.
Steg 5 – Använd bilder, citat för att skapa berättelse och tydlighet: Använd bilder och citat för att tydliggöra kundresan.
Steg 6 – Skapa en åtgärdsplan: När du har en god insikt om kundresan, vilka hinder och möjligheter som finns, skapa en åtgärdsplan och mål för hur du ska lösa hinder och öka antalet möjligheter.
Steg 7 – Optimera kundresan: Optimera din kundresa för att uppnå framgångsrik marknadsföring och kundservice.
Steg 8 – Använd Customer Journey Map löpande: Använd customer journey map för att säkerställa att ditt team är närvarande och kommunicerar i alla rätt kanaler vid rätt tidpunkter. Kunders preferenser förändras med tiden så se till att detta arbete görs mer än en gång.
Verktyg och mallar för kundresan
Det finns gott om mallar för kundresor att tillgå på nätet. Här nedan några exempel