
Value Proposition Canvas (Karta för värdeerbjudanden) är utvecklad av Alexander Osterwalder på Strategyzer.
Kundprofilen /Empatikartan
Cirkeln representerar kundprofilen. Generellt sett är det här du bör börja.
Cirkeln är uppdelad i tre delar: jobs (handlingar), pains (smärtor) och gains (vinster).
- Customer Jobs: Vad kan kunden vill åstadkomma med sina uppgifter/ handlingar. Det kan handla om uppgifter de vill utföra, problem de försöker lösa eller behov de vill tillfredsställa. Dessa kan vara både sociala, funktionella och känslomässiga.
- Customer Pains: Lista det som besvärar kunden före, under eller efter de utför sina uppgifter. Exempelvis dåliga utfall, risker och hinder som är relaterade till kundens förmåga att kunna lösa uppgifterna.
- Customer Gains: Förklara de utfall som kunden vill uppnå eller vilka fördelar som kunden söker. Dessa ”gains” kan handla om funktionella verktyg, sociala vinningar, positiva känslor eller kostnadsbesparingar.


Fyrkanten på duken representerar värdeförslaget. Den är uppdelad i tre delar.
- Product & Service: Skriv en lista som inkluderar allt företaget erbjuder. Detta kan exempelvis vara fysiska varor eller immateriella, digitala eller finansiella tjänster och produkter.
- Pain relievers Förklara hur företagets produkter och tjänster kan hjälpa kunden att bli av med sina smärtor, det vill säga det som besvärar kunden.
- Gain Creators: Beskriv hur dina produkter och tjänster skapar fördelar för kunden. Det kan handla om resultat som kunden förväntar sig men även det som kunden eftertraktar eller skulle bli överraskad av.