Service-Dominant Logic – vad är det?

Service-Dominant Logic (S-D logic) eller tjänstelogik är ett begrepp som lanserades av forskarna Stephen Vargo och Robert Lusch i början av 2000-talet. Kärnan i tjänstelogiken är att alla utbyten av varor och/eller tjänster kan betraktas som tjänstetransaktioner. Tjänstelogiken flyttar fokus från det som erbjuds (till exempel en vara) till användandet och det värde som skapas i och med användandet. Vargo och Lusch satte upp 5 grundteser (axiom) som utgör basen för tjänstelogiken.

  1. Tjänst är den grundläggande basen för alla utbyten
  2. Värde samskapas av olika aktörer, alltid inklusive mottagaren
  3. Alla aktörer i ett system fungerar som värdeintegratörer
  4. Värde avgörs alltid enbart av mottagaren
  5. Samskapande av värde samordnas av aktörsgenererade institutioner och institutionella arrangemang

Tjänstelogiken har fått stort genomslag inom tjänste- och marknadsföringsområdena genom att den ökar förståelsen för hur värde skapas av flera aktörer tillsammans och hur system för värdeskapande kan uppstå. Enkelt uttryckt betyder det att vi som leverantörer av en produkt eller tjänst måste ha en djupare förståelse för vår kund/användare/mottagare. Vad vill hen uppnå, vilka åtaganden och/eller drömmar har hen, vilka kunder som ska tillfredsställas osv. Vi måste också förstå att användandet av vår produkt inte sker i ett vakuum, utan påverkas av många andra faktorer/aktörer, vissa kan vi påverka, andra inte. Vi behöver alltså se kunden och dess tillvaro som en integrerad del av vår verksamhet!

Leave a Reply